Nederlanders zijn verslaafd aan vlees en dat zal voorlopig niet veranderen. Overheidspogingen om de vleesconsumptie te reduceren werken averechts. Maar liefst 12% van de Duitsers is vegetariër of veganist. De beste manier om vega-producten te promoten is door ze niet zo te noemen. Ultrabewerkt voedsel kan tot depressies leiden. Kurkuma is goed bij maagklachten. Na krimpflatie hebben we nu 'skimpflation': minder kwaliteit bij gelijke prijs. September 2023 in vogelvlucht.
Vlezig nieuws
Milieu Centraal slaat alarm: Nederlanders zijn verslaafd aan vlees en daar komt voorlopig geen verandering in. Vlees is tenslotte lekker, sociaal en het hoort erbij, vinden velen. Duurzaam op vakantie is prima, maar minder vlees is voor de meesten een brug te ver. Volgens een woordvoerder van de vleesindustrie is het sowieso een illusie om te denken dat we zonder vlees kunnen.
Volgens specialisten van de ING is het onverstandig om te forceren dat er minder vlees wordt gegeten. Bij te veel overheidsbemoeienis ontstaat er weerstand. We zijn gewoontedieren en we zijn als volk gehecht aan vlees. Daarom zullen er nog tientallen jaren overheen gaan voordat hier verandering in komt.
De vegetarische McKroket van McDonald's zorgt voor woede en scheldkanonnades: klanten willen die 'teringzooi' echt niet eten. Vanaf november kunnen de verstokte carnivoren weer bij de fastfoodketen terecht voor een echte vlees-McKroket.
Een Indonesische influencer is veroordeeld tot twee jaar cel na het eten van varkensvlees in een TikTok-video. Het eten van varkensvlees wordt in het islamitische land gezien als godslastering en deze actie werd beschouwd als 'aanzetten tot haat'.
Lekker vegetarisch
Volgens een recente enquête van de Duitse vereniging van voedingswinkels is maar liefst 12% van de Duitsers vegetariër of veganist - dit zijn met name vrouwen en mensen die jonger dan dertig zijn. 41 procent van de Duitsers noemt zichzelf flexitariër.
Volgens de Britse FoodNavigator kun je het beste vegan producten te promoten door die term te mijden. Ook 'vlezige' of 'zuivelige' zoals 'mylk' namen werken eerder averechts. Ze pleiten voor namen die aangeven wat een product wél is - en niet wat het zou moeten vervangen.
Het Enschedese zuivelbedrijf Boermarke stapt de komende jaren volledig over op plantaardige zuivelvervangers. In de afgelopen drie jaar is hun plantaardige assortiment snel groter geworden.
Op basisscholen in het Duitse Freiburg wordt alleen nog maar vegetarisch gegeten - met name om de kosten te drukken. De meeste kinderen zijn enthousiast, maar ouders en politici eisen dat er weer vlees wordt geserveerd, omdat dat nu eenmaal bij een uitgebalanceerd voedingspatroon hoort.
Uit een Australische studie blijkt dat katten die uitsluitend plantaardig voer eten net zo gezond - en zelfs nog gezonder - waren dan aten die vlees kregen. Er is echter kritiek op de studie: de enquête zou door zelfselectie een vertekend beeld opleveren, en bovendien werd de gezondheid van de kat niet door een dierenarts maar door het baasje zelf gerapporteerd.
Lekker gezond
Het eten van te veel ultrabewerkte voedingsmiddelen leidt niet alleen tot gezondheidsproblemen, maar kan ook depressies veroorzaken. Dit blijkt uit een Amerikaanse studie. De grootste boosdoener is frisdrank met zoetstoffen.
Een columnist van The Guardian vindt de aanbevolen portiegroottes die Britse fabrikanten geven een lachertje: een salade in een plastic schaal is duidelijk niet bedoeld om met zijn tweeën te eten, net zoals een pakje kant-en-klare pasta 'voor twee personen'. Dit is gewoon een trucje om de voedingstabel gezonder te laten lijken, stelt ze.
Op Vlaamse scholen worden nog steeds te veel vlees en frieten en te weinig groente geserveerd. Gezoete melkdranken en gesuikerde frisdranken gaan er wel meer en meer uit.
Het is nu bewezen dat kurkuma net zo goed helpt bij maagklachten als 'echte' maagzuurremmers. Aan kurkuma wordt al van oudsher genezende eigenschappen toegeschreven.
Schaarste en inflatie
De prijs van groente blijft dalen, maar toch worden de boodschappen niet echt goedkoper. We betalen gemiddeld nog steeds ruim 11% meer dan vorig jaar voor hetzelfde boodschappenmandje. Het sterkst gestegen zijn de prijzen van diepvriesproducten, koek en chocolade.
In Duitsland zijn de prijsstijgingen het duidelijkst te merken bij merkproducten. Daaruit blijkt volgens supermarkten dat de prijs van A-merken met name op basis van vraag en aanbod wordt vastgesteld, de productiekosten spelen een marginale bijrol.
Na de krimpflatie, waarbij producenten stiekem minder inhoud in hun verpakkingen stoppen, is er een nieuw fenomeen: 'skimpflation'. Hierbij gaat het om producten waarvan de receptuur wordt aangepast: minder kwaliteit bij gelijke prijs. Denk aan zonnebloemolie die deels door palmolie wordt vervangen. 'To skimp' betekent zoveel als 'minder tijd en geld aan iets besteden dan eigenlijk nodig is. Het is nog wachten op een goed Nederlands woord voor deze nieuwe vorm van inflatie.
En verder
- De horeca gooit 9% minder voedsel weg, maar dat is nog steeds een fortuin. Het tegengaan van verspilling scheelt niet alleen in de portemonnee, maar is ook goed voor de wereld.
- Coca-Cola beweert een nieuwe smaak met kunstmatige intelligentie (KI) te hebben gemaakt. KI-technieken worden echter al lang en breed ingezet bij het ontwikkelproces.
- Voetballer Lionel Messi voelde zich niet gezond genoeg om in de World Cup te voetballen, maar wel fit genoeg om een gezonderige pizza te bestellen en op Instagram te posten.
Meer!
- Augustus 2023: vegetarische recessie, ultrabewerkt voedsel en giftige recepten
- Juli 2023: algen, kweekvlees en curryspecerijen
- Juni 2023: politieke vleesmaaltijden, zoutekauwen en white people food
- Mei 2023: koekeloeren, eten in de ruimte en uitverkochte aanbiedingen
- April 2023: kroningsquiche, graaiflatie en paaseieren
- Maart 2023: Asterix aan de sla, baby's aan de pindakaas en taarten uit de printer
- Februari 2023: chocoladereep met sprinkhanen, hele kleine bloemkolen en koffie met olijfolie
- Januari 2023: bonenbrood, gekookte pinda's en een boeketje uien
- November en december 2022: vegan dinosauriërs, brakende Amerikanen en culinaire Neanderthalers
- Oktober 2022: tostikaas, appelmoes en laptopplakkers
- September 2022: vleesreclame, inflatiebrood en paella-oorlog