De tijd dat Nederlanders met een Kip-caravan vol aardappels en pakken hagelslag naar het buitenland reisden, ligt achter ons. Tegenwoordig lopen we met liefde een Franse, Spaanse of desnoods Duitse supermarkt binnen om de lokale producten te ontdekken, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo.
Uit onderzoek van TNS NIPO onder 650 vakantiegangers blijkt dat Nederlanders nog steeds koffie, thee, brood, boter, kaas, hagelslag en ander beleg mee op vakantie nemen, maar dat is dan vooral om de eerste dagen mee door te komen. Zodra we de kans krijgen, duiken we de buitenlandse supers in, op zoek naar exotische producten die bij ons niet te koop zijn.
De helft van de Nederlanders eet op vakantie dan ook gerechten die hij of zij thuis niet eet en 70% noemt het buitenlandse eten "een van de charmes van op vakantie gaan".
De supermarkten in het buitenland worden geprezen om het grote assortiment en kookliefhebbers omschrijven ze zelfs als 'een walhalla'.
Veertig procent van de Nederlandse vakantiegangers bevalt het zelfs zo goed dat ze thuis proberen om het vakantie-eten na te maken. Een derde neemt daarvoor zelfs producten uit de buitenlandse supermarkt mee naar Nederland.